неделя, 29 октомври 2006 г.

Интригата на изборите


избори
Макар, че резултатът е предизвестен, интригата е другаде - колко, откъде и какъв електорат ще "дръпнат" Първанов и Сидеров. Мисля, че това е значително по-интересно от резултатите от псевдоинтригата на първия тур - Волен или Беронов на балотаж. Затова кростаблиците ще са са най-интересното за мен в следизборните демоскопски (много хора ги наричат социологически, но това не е съвсем правилно) анализи.

Дали съотношението на новите гласове ще се запази 3 към 1 за Първанов и Сидеров както беше на първия тур? Чии гласове са това, тоест за кого са гласували на парламентарните избори? Кой колко ще "дръпне" от симпатизантите на другите партии, от различните социални групи, възрасти, местоживеене?

Ако бях социологически шеф, щях да пусна изследване след около две седмици за нагласите на мобилизираните. Въпросите са затворени и горе-долу си ги представям така:

За кого гласувахте ли на първи тур?
- За Първанов
- За Сидеров
- За друг
- С невалидна бюлетина
- Не гласувах

Защо избрахте така да гласувате?
- Защото възгледите ми съвпадат с тези на кандидата, респ. на партията зад него
- На принципа на по-малкото зло.
- Защото съм против всички политици.

4 коментара:

Анонимен каза...

според данни от exit poll анкетите, към 19:00 h съотношението все още е 3:1 в полза на Първанов.

Unknown каза...

Имах предвид не крайните резултати, а дали мобилизацията (гласовете на хората, негласували на първия тур, но гласуващи сега) ще бъде пък в съотношение 3 към 1 за Първанов.

Към 19.30 резултатите от екзитпола са изненадващи (поне за мен) - избирателната активност е почти същата, като демоскопите срамежливо промълвяват, че окончателната май ще бъде по-ниска - ама не с много, де ;-) Ралица Негенцова от ЦИК на база под 20% от пристигналите книжа казва същото.

Единственото неочаквано е невероятната мобилизация в Турция - според Негенцова и демоскопите такава не е имало досега, дори на последните парламентарни избори.

Анонимен каза...

Ами разполагам с демоскопските резултати от exit poll на MBMD, но не съм ги гледал подробно, така че не знам дали има такова засичане -- колко негласували на първият тур са го направили на втория. За турците -- не съм изненадан, само натъжен, че се е стигнало до "помощ" от тях.

Unknown каза...

Не съм видяла досега такова засичане, но съм убедена, че е правино. Не може аз да съм по-умна от всички социологически агенции :-)