сряда, 3 януари 2007 г.

Следколедно-новогодишно


Не я обичам Коледа, не я обичам Нова година. Комерсиализацията им ме съсипва. Откъм началото на декември започвам да се нервирам и напрягам, а към 20-ти ми е вече размислено, самотно и тъжно. Затварям се в себе си и си мисля разни неща. Не ми се среща с хора, не ми се обикаля по магазини. Нищо не ми се прави. Старая се да избягна кока-коления старец, който ме дебне отвсякъде - да, кока-колен, червено-белите му цветове са резултат на една рекламна кампания на Кока Кола през 30-те години, когато те решават да облекат дядо Коледа във фирмените си цветове. Кампанията била много успешна, а Кока Кола огромна компания и оттам тръгнало. Отвсякъде ме призовават, умоляват, съблазняват да си купя н'амквоси, което било изключително и досега нямало такова; да се възползвам от невероятната промоция на другоквоси; от невероятното намаление на третоквоси. И всичката тази рекламна истерия съпроводена с лигаво-лицемерни слогани и разкази за тихата нощ, святата нощ и подобни. И хората купуват ли, купуват.Елха в кофа за боклук А най ме скапват ето такива неща, които знам, че след няколко дена ще видя. Това го видях още на 1-ви. Съсипва ме мисълта за хилядите убити дръвчета. Ако не ти стига да си сложиш само елхови клонки, вземи си дръвче в саксия и после го посади някъде.

Детските ми спомени са други. Не Коледа, а Бъдни вечер беше големият празник, с питката с паричката, с меда, в който топяхме парчета от нея, след като баба я разчупеше, с 9-те постни манджи, които трябва да има на масата, с дряновите клонки... Семеен празник, всеки си е вкъщи тази вечер. На другия ден се събирахме с други близки на голям обяд, вече със свинските пържоли, децата сурвакахме възрастните, а те ни даваха левчета. Нова година също беше семеен празник. Не мисля, че хубавите спомени са резултат на сантимент по детството. Просто при социализма рекламата никаква я нямаше и коледно-новогодишните празници си бяха празници. Знам, че днешната реалност е неизбежна и навсякъде по света е така, обаче на мен не ми харесва. Може би това също е проява на шизотипността ми.

4 коментара:

Анонимен каза...

Veni, tova za Coca-Cola ne e vyarno. E, vyarno e, che praznitsite suvsem zaprilichaha na
Zhenskia pazar(ne vlagam sexizum...takova mu e imeto), no tova za tazi napitka, deto po vremeto na Koreiskata voina razpravyaha, che amerikantsite se napivali s neya i ubivali nevinni koreicheta, ne e vyarno...za Dyado Koleda ne e vyarno, a za alkoholnata Coke ne znaya, tui kato ne sum pil nikoga v zhivota si
bez ya smesvam s vodka, no tova beshe predi 30 godini na moreto.
Nazdrave! A, seti se koi sum:)
Eto link...
http://www.snopes.com/cokelore/santa.asp

Анонимен каза...

ima neshto lipsvashto v celiq toq haos naitina. i studeno, i chujdo... ama nie mojem da si go napravim mai po-dobre, vupreki cqloto vupreki...

anonymous, verno e, verno e. kolkoto i da ne ti se vqrva. ei na tova mu se vika marketing action...

pozdravi i $estita nova godina, evropeici! (imam edin nabor ot kavichki i se chudq de da gi turq)

Анонимен каза...

sineater, procheti linka...

Unknown каза...

@Anonymous
Благодаря, не го знаех това. Както пише в линка, и много историци все още пишат историята за Кока Кола.

Но накрая статията завършва с това, че въпреки че Кока Кола не са изобретили червено-белия Санта Клаус, те са направили много за налагането на този образ като един от най-популярните в САЩ във времето на преход на празника от религиозен към светски.

Това го казвам за илюстрация на настроението и мислите, които ме обземат по Коледа - за безумната комерсиализация на празника. С комерсиална цел Санта Клаус е бил популяризиран - което е и това, което не ми харесва.

Уффф, не мога друго да се сетя освен че явно били заедно на Созопол, а може и това да бъркам... Дай жокер, де :)

@sineater

Благодаря! И на теб поздрави, европеецо :)