вторник, 10 април 2007 г.

Що е истина?


Преди малко писах за медиите - колко далеч от истината са, и колко блоговете все пак предлагат повече достъп до нея. Написах, че има безкрайно количество блогове и всеки може да открие - тук бе изненадата и за мен - ръката ми сама написа истината(му), а абсолютна такава няма. И понеже сме още около най-светлия празник, се сетих за едни знаменателни библейски стихове

"И Пилат му рече: "Що е истина?"
/18:137/

Номерът е там, че Иисус му отговаря йезуитски - че който вярва в него, той е в истината. По-тоталитарно нещо от това не знам. Знам само, че ако живееха в наше време, Пилат щеше да бъде квантов физик, а Иисус - комерсиален религиозен проповедник по някоя от хАмериканските ТВ програми.

Няма истина, но няма в смисъла на Пилат, не на Иисус. Виж котарака на Щрьодингер. Няма истина въобще. Няма. В конкретния екзистенциален контекст няма никому принадлежаща истина. Това е дълбоката библейска мъдрост.

8 коментара:

Анонимен каза...

Има Истина в религиозен контекст, тя затова е с голяма буква. И задължително е тоталитарна, а не частична -- или вярваш, или не.

Unknown каза...

А ако вярваш като Айнщайн или Стивън Хокинг - пак ли е тоталитарна?

Анонимен каза...

Не, не е тоталитарна, защото в учебника на предишната страница е бил Нютон.

Анонимен каза...

Аа, има малка грешка. На въпроса "Що е истина?" Исус запазва мълчание: "38. Пилат Му каза: Що е истина? И като каза това, пак излезе при юдеите и им заяви: Аз не намирам никаква вина у Него." :)

Unknown каза...

@Анонимен 2
сякой, който е от
Грешката е в това, че съм разместила стиховете. В Еватгелиеито от Йоана, 18-та глава, 37-ми стих Иисус казва: Аз за това се родих , и за това дойдох на света, за да свидетелствам за истината; всякой, който е от истината, слуша гласа ми.

И в следващия стих, 38-ми Пилат му задава въпроса, на който Иисус просто няма какво да отговори.

По същеиство това не промиеня тезата ми, сюжетно съм я представила неправилно.

komintern каза...
Този коментар бе премахнат от автора.
komintern каза...

Където оригиналното CD мълчи, на помощ идват пиратските копия.В апокрифното "Евангелие на Никодим" Христос отговаря:"Истина е това,което произхожда от небето"-Пилат:"На земята няма ли истина"-Христос:"Не виждаш ли как имащите власт на земята съдят тези, които говорят истината?”-И ЧАК ТОГАВА-
"Пилат остави Исус вътре в съдебната зала, излезе при юдеите и им каза: “Аз не намирам никаква вина у Него.”

Unknown каза...

А ако вярваш като Айнщайн или Стивън Хокинг - пак ли е тоталитарна?
===============

Ами питай ги тях какво мислят.
Много си проста!

Исус казва: Аз Съм Пътят Истината и Живота...... който вярва в Мен ако и да умре ще живее........

Я поумри малко и тогава ела да кажеш дали е бил прав!

Пръдла!