събота, 15 септември 2007 г.

Дойде му времето или за професионализма в рекламата


Чувството за хумор много ме изкефи (щото моят хумор е от този тип, а е общоизвестно, че всеки съди по себе си). И се замислих за професионализма - напоследък попадам все на разни свежи рекламни идеи, принадлежащи очевидно на непрофесионалисти, и съответно реализирани елементарно, примитивно. И се запитах дали професионализмът не започва да оказва от един момент нататък (в смисъл от постигането на едно добро ниво) известен задържащ ефект върху креативността?

Интуитивно ми се струва, че има такъв момент, но не съм вътре в рекламния бранш. И като се замислих за браншове, се сетих за браншовата специфика и ми се породни последващ размисъл - няма ли универсална обратна връзка "професионализъм - креативност"? С други думи - колкото повече знаеш, толкова по-малко можеш да мислиш.

Интуицията ми е - за съжаление - тази :-(

4 коментара:

Marfa каза...

Ами, както Зенон го е установил още на времето, колкото повече знаеш, толкова повече неща ти стават неизвестни, следователно би трябвало да мислиш дори повече. Ама що не се получава... Може би защото професионалистите не толкова знаят, колкото са се рутинирали, използват шаблони (коя реклама на прах за пране не е нафъчкана с фразата "прави бялото наистина бяло" например?!) и в резултат се получава конвейерна и еднообразна продукция.

В конкретния случай (за рекламни работи ми е думата де) показателно е до колко добри резултати може да доведе креативността: например Слави Трифонов, който искаше коса от Дядо Коледа. Гениална реклама на МТЕЛ! Аз, дето не мога да го дишам Дългия, се влюбих в рекламата, а какво остава за феновете му!

Ако се разчита само на гол ентусиазъм могат да се получат, кхм, как да го кажа... А бе, парфюм "Евтерпа" му кажи и не го обиждай повече. :D След "Котееееее! Мяуууу!" единствените хора, които са си купили този парфюм, са го направили за да се измайтапят с някого. А идеята му хич даже не беше лоша, но аматьорщината при създаването на клипа го гръмна от упор! Имам чувството, че незнайният гений, родил тая реклама, после е гастролирал и из други фирми, в резултат на което за кратко време ни налазиха "Златно чудо" и кафе "Витаголд". Чак ме е яд, че вече не ги дават! :D

Анонимен каза...

Така е с рекламата, защото... има рекламна "мафия", която не пуска други да лапат от баницата. :)

Анонимен каза...

към вени: това ми прилича на страх от грешка - печалбата (или загубата на печалба) е в пряка връзка с твоята оригиналност, зад която спи рискът. колко струва да бъдеш оригинален? може ли да ти струва работното място? под оригиналност (или оригинално мислене) нямам предвид създаването на идеи единствени по рода си и все още невиждани на този свят, а по-скоро находчивост, комбинативност. да четеш книги - художествена литература или учебници, е прекрасно. само че, съдейки и от личен опит, това понякога разсейва,
- губиш фокус, въможността за лична преценка. още повече, че из българските вузове се поощрява по-скоро копи-пейст мисленето за сметка на самостоятелното, аналитичното мислене. същият модел донякъде се възпроизвежда и на работното място. подобни навици за "усвояване" на полезна информация се изкореняват трудно. каква креативност тогава?

към анонимен: рекламна мафия ли? защо не? че коя по-крупна фирма не си пази територията и колко всъщност е голям българският пазар? ако да имаше мегдан за делене, ехе...

Анонимен каза...

Преди да има висок професионализъм трябва да има висока обща култура. А всеизвестно е ниското ниво както на общата култура, така и въобще на културата на българина. Както е забелязал и Никито Василев българинът не се стреми към съвършенство.