събота, 10 ноември 2007 г.

Чужая колея (метафора)


Посвещавам на Добрата, Таня Джекова, Лидия, Декс, пенелопа и неизвестния ми анонимен, които коментираха предния ми постинг за налегналата ме депресия. Това е една от причинити да блогвам и една от причините да тъгувам за блогосферата каквато беше допреди година и нещо. Че беше пълна с хора. Не много, но хора. Както и да е. Да се върна на топика, а той пак е свързан с хората, и по-точно с излишъка на тези, които се смятат за такива. Сега си признавам много голям грях - аз не уважавам повечето от хората около мен, може би 70-90%. Не ги броя за хора, а за човекоиди. Критериите да попаднеш там? Ето ти няколко като за начало:

- хвърляй си фасовете и обвивките от току-що изпапкания сладичък алабала на тротоара;
- не гласувай, защото "имаш принципи";
- минавай всяка сутрин през мръсните си стълби и мръсния си вход, защото "не е твоя работа";
- когато случайно научиш за поредната гадост на управляващите, смръщи досадно физиономия "бах ги у гадовете, аз си знаех" и не прави нещо повече
- харесвай бате Бойко, защото "той ще им даде да разберат"

Тази песен НЕ Е за теб. Тя е за тези, които коментираха, а също за хората, които мислят като тях. Които за съжаление като цяло са малко. Пояснение за човекоидите: "Чужая колея" освен песен, е метафора.
ЧУЖАЯ КОЛЕЯ

Сам виноват - и слезы лью,
И охаю -
Попал в чужую колею
Глубокую.
Я цели намечал свои
На выбор сам,
А вот теперь из колеи
Не выбраться.

Крутые скользкие края
Имеет эта колея.

Я кляну проложивших ее,-
Скоро лопнет терпенье мое,
И склоняю как школьник плохой,
Колею - в колее, с колеей...

Но почему неймется мне?
Нахальный я!
Условья, в общем, в колее
Нормальные.
Никто не стукнет, не притрет -
Не жалуйся.
Захочешь двигаться вперед?
Пожалуйста.

Отказа нет в еде-питье
В уютной этой колее,

И я живо себя убедил -
Не один я в нее угодил.
Так держать! Колесо в колесе!
И доеду туда, куда все.

Вот кто-то крикнул сам не свой:
- А ну, пусти! -
И начал спорить с колеей
По глупости.
Он в споре сжег запас до дна
Тепла души,
И полетели клапана
И вкладыши.

Но покорежил он края,
И шире стала колея.

Вдруг его обрывается след -
Чудака оттащили в кювет,
Чтоб не мог он нам, задним, мешать
По чужой колее проезжать.

Вот и ко мне пришла беда -
Стартер заел.
Теперь уж это не езда,
А ерзанье.
И надо б выйти, подтолкнуть,
Но прыти нет -
Авось подъедет кто-нибудь -
И вытянет...

Напрасно жду подмоги я,-
Чужая эта колея.

Расплеваться бы глиной и ржой
С колеей этой самой чужой,-
Тем, что я ее сам углубил,
Я у задних надежду убил.

Прошиб меня холодный пот
До косточки,
И я прошелся чуть вперед
По досточке.
Гляжу - размыли край ручьи
Весенние,
Там выезд есть из колеи -
Спасение!

Я грязью из-под шин плюю
В чужую эту колею.

Эй, вы, задние! Делай, как я.
Это значит - не надо за мной.
Колея эта - только моя!
Выбирайтесь своей колеей.


Владимир Висоцкий

1973

Запис в стрийм формат - sam-vinovat-i-slezy.ram
И още линк за даунлоуд - Чужая колея "Сам виноват - и слезы лью..."

6 коментара:

жу каза...

поздрав с метафората на Булат Окуджава в „песенка о дураках“. ако е окуражаващо, че не сме достигнали тази крайност.
и, критериите на всички се различават. етикетирането therefore показва донякъде собствената ни човешка ограниченост. не можеш да виниш тълпата, докато волю-неволю си част от нея.

Анонимен каза...

мерси, вени :)да си ок, докато ме няма цяла седмица ... после ще разбера :)

Анонимен каза...

И аз от много време забелязвам - леснотата да твориш предизвиква свлачища от продукция. Всеки пожелава да лети, но не всеки още разбира, че само да махаш новополучените криле не е достатъчно... Ще мине време, ще се научим. Но още не е минало.

Същото е и с човечността и отговорността. Ще мине време, ще осъзнаем защо са ни нужни. Но все още се радваме само на дадената свобода. Без да разбираме, че свободното производство на ерзаци ни прави смешни, а свободното производство на смрад - вмирисани.

Горе главата, Вени! Това е естествена стъпка в израстването. Тийнейджърите трябва да са бунтари и отрицатели, иначе по-късно няма да са истински самостоятелни. И отговорността да им покажем, че свободата може да твори красота и добро, е наша.

Пхрянси каза...

"Колея" е руска дума. Българската е коловоз. Дразни.

Анонимен каза...

Исках с една друга песен да те поздравя, но не я намерих, тази също е добра: http://www.youtube.com/watch?v=JKgMqlW0djs

После се сетих как точно беше в "Граф Монте Кристо", отново не цитирам: "На този свят няма добро и зло, има само сравняване на нещата. Човекщ трябва да е преживял огромно нещастие, за да разбере после колко х,бав е животът! Затова ... цялата човешка мъдрост се състои само в две думи - чакай и се надаявай!". Тези дни ще си прехвърля книгите в новата бибилиотека и ще извадя "Графа" от кашоните, ще ти го кажа точно как беше, но винаги съмобичала Дюма-баща, егати геният е! Например, няма да забравя как избраха Планше за слуга на Дартанян, намериха го да плюе от моста на река Сена, било израз на самовглъбеност и дълбокоумие, пак нещо такова ... Отдавна не съм си препрочителе Дюма, теб те обичам много!

Unknown каза...

Добрата
Я не люблю фатального исхода
От жизни никогда не устаю
Я не люблю любое время года
Когда веселых песен не пою
Я не люблю открытого цинизма
В восторженность не верю и еще
Когда чужой мои читает письма
Заглядывая мне через плечо
Я не люблю когда наполовину
Или когда прервали разговор
Я не люблю когда стреляют в спину



@ЖУ
Блажодаря ти. Много е сложно за мен да обясня защо

(от филма Бялото слънце над пустинята)
П. Луспекаев


Ваше благородие, госпожа разлука,
мне с тобою холодно, вот какая штука.
Письмецо в конверте погоди -- не рви...
Не везет мне в смерти, повезет в любви.
Ваше благородие, госпожа чужбина,
жарко обнимала ты, да мало любила.
В шелковые сети постой -- не лови...
Не везет мне в смерти, повезет в любви.


Ваше благородие, госпожа удача,
для кого ты добрая, а кому иначе.
Девять граммов в сердце постой -- не зови...
Не везет мне в смерти, повезет в любви.
Ваше благородие, госпожа победа,
значит,моя песенка до конца не спета!
Перестаньте, черти, клясться на крови...
Не везет мне в смерти, повезет в любви.

1967


@Lyd
ти всичко разбираш, знам, но не си ибрала да не го показваш

@григи
Не знам как - но те разбирам. Това не значи, че ти ме разбираш. Но аз знам, че ти си човек като мен.


Я также против выстрелов в упор
Я ненавижу сплетни в виде версий
Червей сомненья почестей иглу
Или когда все время против шерсти
Или когда железом по стеклу
Я не люблю уверенности сытой
Уж лучше пусть откажут тормоза
Досадно мне что слово честь забыто
И что в чести наветы за глаза
Когда я вижу сломанные крылья
Нет жалости во мне и неспроста
Я не люблю насилье и бессилье
Вот только жаль распятого Христа
Я не люблю себя когда я трушу
Обидно мне когда невинных бьют
Я не люблю когда мне лезут в душу
Тем более когда в нее плюют
Я не люблю манежи и арены
На них мильон меняют по рублю
Пусть впереди большие перемены
Я это никогда не полюблю

Я не люблю фатального исхода
От жизни никогда не устаю
Я не люблю любое время года
Когда веселых песен не пою
Я не люблю открытого цинизма
В восторженность не верю и еще
Когда чужой мои читает письма
Заглядывая мне через плечо
Я не люблю когда наполовину
Или когда прервали разговор
Я не люблю когда стреляют в спину
Я также против выстрелов в упор
Я ненавижу сплетни в виде версий
Червей сомненья почестей иглу
Или когда все время против шерсти
Или когда железом по стеклу
Я не люблю уверенности сытой
Уж лучше пусть откажут тормоза
Досадно мне что слово честь забыто
И что в чести наветы за глаза
Когда я вижу сломанные крылья
Нет жалости во мне и неспроста
Я не люблю насилье и бессилье
Вот только жаль распятого Христа
Я не люблю себя когда я трушу
Обидно мне когда невинных бьют
Я не люблю когда мне лезут в душу
Тем более когда в нее плюют
Я не люблю манежи и арены
На них мильон меняют по рублю
Пусть впереди большие перемены
Я это никогда не полюблю

@Пхрянски
Текстът е руски. Тъпо е в руски текст да се употребява българска дума