петък, 18 юли 2008 г.

Безопасен секс в Интернет


Без Интернет два месеца и кусур - не мислех, че може да се живее така. Оказа се, че може. Не е комфортно, все едно е, че си се лишил от едно сетиво, но не се и умира ;-)

Скапа ми се компютърът и започна една епопея - от железарията към железарията, оттам към софта, и обратно към желязото... По едно време изглеждаше ясно, че дъното е изпушило, може би и процесорът. В края на краищата се оказа, че желязото е почти наред с изключение на кутията. Да, странно, но кутията предизвикваше проблеми поради фабричен дефект - леко усукване, което създава проблеми при контакта на платките. Аз интуитивно го бях усетила това, защото при разните (редки) проблеми бях стигнала до откритието, че трябва да размърдам я дъното, а видеокартата, за да оправя нещата и затова си държах машината отворена, със свалени капаци. И така (с отворена машина и бъзикане на платките) сигурно щях да си продължавам до следващия ъпгрейд, ако не бях лепнала един гаден троянец.

Действията на шибания троянец са се сумирали с (д)ефектите на шибаната кутия и сумарният резултат беше доста труден за диагностика. Още повече, че по обичаен (обичан?) български табиет се обърнах към приятелче да реши проблема. За разлика от непознатия експерт приятелчето ще ти вземе по-малко и на него можеш да разчиташ - това у нас е "очевидно". Тази "очевидност" всъщност е дълбоко ориенталско възприемане на света, което рано или късно резултира в много по-големи разходи на ресурс (пари, време, нерви...). Е, разбрах го за пореден път. И друго разбрах, за пореден път:

Никога не прави опасен секс в Интернет. Т.е. не сваляй файлове от източници, в които не си сигурен, а ако смяташ все пак да опиташ, сканирай с антивирусната преди да отваряш каквото и да е. Особено от битторент тракери. Срамота е, че го знаех и ВЪПРЕКИ това бях почнала да си спестявам процедурата при файлове, които според мен бяха "сигурни" - книги, симфонична музика и подобни. Баси преценката :-( Като да не слагаш презерватив, защото ти се струва, че партньорът, с който си за сефте, сигурно не е бил с много други. Гадна аналогия, но съвършено точна. В епохата на СПИН и на троянците.

Исках да пиша по-конкретно за шибания троянец - какви проблеми ми създаде, как се опитвах да ги отстраня, как ги реших и как никога повече да нямам такива проблеми. Но за два месеца съм отвикнала да пиша дълго. След малко пак, а вие помислете за безопасния секс.

5 коментара:

Анонимен каза...

Хайде бе, Вени, затъжихме се! wb :)

Анонимен каза...

Ееее, Вени, затъжихме се наистина - липсваше ни, няколко пъти идвах тук и се чудех, какво става и се радвам, че си онлайн пак :-)

С нетърпение чакам да споделиш преживяванията си, защото аз също напоследък свалям много - от замунда предимно и изобщо не проверявам файловете, даже и не знам, как да го правя, та твоят опит ще ми бъде много полезен.

Радвам се наистина, че се върна в блога си :-)

Анонимен каза...

Каквото и да прави човек, вирус все някога ще го порази. Защото хакерите са винаги с една крачка по- напред и от най- добрите антивирусни програми.

Анонимен каза...

Апостоле, аз нямам антивирусна програма на домашния си компютър от доста време, нямам и firewall. Единствената ми защита е един безжичен рутер. Вирус не съм хващал от години, а липсата на антивирусни и прочие защитни програми ми дава допълнително бързодействие. Истината е в това, което казва Вени - превенция и никога да не се прави компромис с опасно съдържание.

Викането на "момче" за оправяне на компютърни проблеми е една от главните причината за това, да не може да се развие нормален ИТ пазар в България. Днес викаш "момчето" за домашния си компютър, утре в работата като ръководител - ще си наемеш "момче" за да идва "когато се наложи" и да "оправя компютрите". Инвестиция от 10000 лв. за софтуер е немислима за такива фирми, но инвестиция в нов мерцедес за 50000 е нещо, което трябва да се обмисли. Компютрите на такива организации са в ужасно състояние, имат и вируси, и се развалят често - но за тях това е нормално, така е устроен света. Важно е обаче момчето да идва на място по няколко пъти седмично - да си заработи парите, дето се вика! Ако им предложиш да плащат два пъти повече пари, да имат два пъти по-малко проблеми и да не стъпваш на място при тях - ще ти откажат. Как така хем да плащаш повече, хем да се идва по-малко?

Анонимен каза...

Аналогията ти в края е наистина поразителна!Поздрави