четвъртък, 30 октомври 2008 г.

Наш Аамет....


Не мислех, че ще се сетя за това, но в днешните необичайни времена какви ли не невероятности виждаме (в САЩ национализират банки, бляк!) - та аз бях човекът, който представи Ахмед Доган на българското общество, и подробностите по случката ми се струва, че ще са интересни:

Работех в предаването "Добър ден", което се излъчваше по програма "Христо Ботев". В началото на януарли 1990 г. се бе надигнало етническо напрежение. Тоест, комунистическата партия с една ръка върна правата и свободите на турците и помаците, а с другата си ръка инспирира уж спонтанните народни недоволства от това. Целта: "хем изпълнихме ангажиментите си към Москва и Вашингтон, хем пред електората сме невинни." Друг път ще пиша за геополитическаета измама "възродителен процес".

Сега да се спра на януари 1990 г., когато в Кърджали и Разград течаха "спонтанни" митинги срещу решението на ЦК на БКП от 29 декемвдри 1989 г. за връщането на имената. "Спонтанни" е в кавички, защото бяха организирани от местните комитети на БКП - но тогава бе табу да се посочи това - сакън, народен протест бил. И "Добър ден" организира една широка дискусия по темата - та за тая дискусия аз доведох Меди. Тогава той още бе Меди Доганов - и като Меди се запозна с мен. Току що бе излязъл от затвора, още не му бе поникнала косата от острижката. А откъде знаех Меди и защо го доведох за събеседник в "Добър ден"?

От Таня Желязкова - негова състудентка и майка на първородния му син Демир. С нея бяхме съученички и някъде в бурната есен на 1989 г. тя ми даде да подпиша молба за освобождаването на Меди от затвора. Така научих за него - за присъдата и т.н.
И когато го пуснаха, аз използвах връзката си с Таня, за да го доведа да участва в предаването. Смятах, че е добре да се чуе мнението на човек, съден за участие в турско съпротивително движение. Да поясня - тогава още нямаше никакво ДПС. Нещо повече, в същото предаване Ахмед обяви, че създава ДПС.

И тук иде интересното. Бях написала заявка за събеседник Меди Доганов (рутинна процедура в радиото за допускане на външни лица) и уж нямаше проблеми, до последния момент, когато на входа отказаха да го пуснат. Аз много се притесних и тръгнах да звъня по всякакви телефони на начцалници, които ме прехвърляха един на друг, и за мое учудване един уж третостепенен служител ми разреши проблема - обади се където трябва (и досега не знам къде е това "където трябва") и ми каза "О-о-, ама то било за наш Аамет, що не кажеш?"

По-късно разбрах, че радиото не му е било основна месторабота. Както и за "наш Аамет" разбрах много неща. И се питам, ако аз не бях завела Меди в радиото, кой ли друг щеше да го стори? Щото нали не мислите, че се смятам, че аз творя историята и без мен философът Меди нямаше да стане "наш Аамет"?

4 коментара:

Анонимен каза...

Добре е, че припомняте тези факти. Мнозина са ги забравили (къса е колективната памет!), а по-младите изобщо не знаят за тях.
Ако не се лъжа, върти ми се един спомен, че Меди Доган май искаше да се включи в движението СДС, което още не беше партия тогава, но му отказаха и той след това се зае с ДПС.

Nekonventsionalen каза...

Медито си е едно умно селско тарикатче ,но не се знае до кога ще му разрешат началниците да разиграва коня си,щото доста палаво го прави вече..

Unknown каза...

Ахмед не го сложиха в СДС съвсем умишлено - ако турското движение беше част от опозиционната политическа сила, гласовете на турците щяха да отидат там и БКП/БСП щеше да го издуха отвсякъде - не само нямаше да има абсолютно мнозинство във Великото народно събрание, а и мнозинство изобщо нямаше да има. Естествено, кукловодите нямаше как да допуснат това, поради което и ДПС остана извън СДС. Между другото, ролята на наш Аамет в случая не е най-важната - една друга одиозна за демокрацията фигура - Румен Воденичаров, изигра основната роля турците да са изван СДС. По онова време (началото на 1990 г.) Румен бе фактор в СДС, даже беи член на Координационния съвет и благодарение на него съюзът отказа да приеме новата организация ДПС. А ако бе приета, колко неща щяха да са различни...

А въпросът за началниците на Аамет е сам по себе си доста интересен - доколко е бил задвижван от бившата ДС и дали не е имало основна зависимост от КГБ?

exit каза...

Меди Доганов българското му име ли е? Като некомпетентна по темата, само мога да кажа, че от статията не ми стана ясно това за "наш Аамет".