петък, 19 декември 2008 г.

Наградите "Хеликон" - свирка на промоция. Или "Йордан Ефтимов - свирка на промоция"?


Как се продава престижна литературна награда прочетох при Райна Маркова. А сега при nox terminatur видях пълната оферта на продавача Йордан Ефтимов, член на журито на наградите на "Хеликон":

"...ще спечели тази книга, чийто автор отстъпи най-сериозен процент от наградата си на него, в качеството му на член на журито."

Наградата е 3 000 лв, а очакваният процент - 30-тина или колкото там се падат, излизат около 1000.

nox terminatur е прихванала Райна директно от блога й, и като по-запозната от мен с нравите в гилдията им е препостнала веднага - да не се загуби, както самата тя явно е очаквала. И правилно е очаквала - което пък задава куп други интересни въпроси относно нравите в тази малка глутница... Всъщност да не обиждам вълците, защото при тях има суров ред и почтеност (метафора, бе, Уили, но мога да я аргументирам, ако не си ме разбрал).

Истината е, че не знам как да нарека общността на тия, които пишат книги, и тия, които пишат за тях - заредена е с толкова агресия и автоагресия, че поради това на първо гледане не е общност, но по-дълбоко погледнато именно тази необуздаема от каквито и да е трансцендентни ценности агресия я прави изключително сплотена общност. Някакъв вид патологично семейство, познато ни от италианските филми - живеят заедно в несекващи скандали и това е единственото, което ги държи заедно, но затова пък здраво ги държи.

Бляк :-(

Като си помисля, че щях да почвам аспирантура в областта на теория на литературата и да се развивам като академичен учен - уффф! - тръпки ме побиват. Това бе 1989 г., когато се дипломирах. Обаче дойде 10 ноември и Голямата промяна завладя духа и сърцето ми, поради което оставих литературата настрана. Мислех си, че е за малко - "докато не `демонтираме системата`" ( в началото на промените това бе основният лозунг на митингите - `демонтаж`). Оказа се, че не е за малко, но пък сега осъзнавам, че не съм загубила много .

И конкретно по офертата на лицето Ефтимов:
Конкретизацията с числата ме смаза. Баси и помиярщината :-( Не съм в литературните и окололитературни кръгове, но мисля, че тази награда е елитна, и фактът, че се търгува за кирлива хилядарка, ме разсипа. Не стига, че се продават, ами и обидно евтино, като магистрални девойки - "свирка на промоция - 5 лв" - срещнах някъде снимка на мургава магистралка, държаща такава табела - съжалявам, че не я записах - сега щях да я фотошопна с главата на бунтарско-модернисткото величие Йордан Ефтимов върху мургавото тяло на магистралната жрица.

10 коментара:

Unknown каза...

момент. какво значи този постинг? че съм проявила малодушие, скривайки постинга, който смелата госпожа там е запазила?
постингът не е изтрит. това първо. и второ, чакам отговор на мейла си от Милен Русков. държа да се намеси той в спора, а не някоя си nox-terminatur, която по неизвестни ми причини е навсякъде подире ми из мрежата и май чака само нов подов да започне да ме псува вулгарно и да ме клевети. щом е напуснала тези среди фрустрирана от нечистоплътността им, да си стои извън тях и да не се опитва да привлича внимание на мой гръб и с мои битки.

Unknown каза...

постингът отчасти беше скрит и заради trackback-a който ме отведе до новосъзданения й блог. още помня "поемите" които пееше в моя чест и се надяваше да й ръкопляскат. не искам подобни отрепки наоколо докато ровя в нещо такова.

Unknown каза...

Не значи. Мисля, че знаеш какво аз мога да си мисля и знаеш, че Това не мога да си мисля. Според мен си го пуснала постинга в по-емоционално състояние и след това правилно си решила, че темата е скандална и е добре Милен Русков да я лансира, а не ти. Защото инак ще ви изядат. Който процес, междувпрочем, май започва.

nox-terminatur, aka virha познавам малко по-малко отколкото теб - сиреч теб те видях, че си жив човек с глава и всичко останало на миналогодишния баркамп на Бого Шопов, а нея не съм виждала. Но понеже я чета, подозирам, че също има глава ;-)

Извинявай пак - лично! - че се намесих в уж литературно-кухненска кавга, но то е именно защото не я смятам за такава. Скандалът освен литературен, е също така идеологически скандал, и политически скандал.

Затова би ми се искало повече хора от вашата гилдия да напишат някъде - офлайн или онлайн, мнението си. Което няма да се случи - за съжаление....

Unknown каза...

мен отдавна ме ядат и още не са ме изяли. само чакам да захапят по-здраво, че да дръпна кукичката. да не мислиш, че съм писала Лог за награди? или с вярата, че истински и прочистващ скандал и криза са възможни в тази среда? в правото си да се интересуваш, защото това е наистина важно. и дори бих разчитала на твоя блог да се разшуми за това ако тръгне да замира. сега просто чакам един шибан отговор на мейл.

Veni Markovski каза...

Невена,
като журналист знаеш, че подобна информация следва да бъде проверена а не просто приета като факт, базиран на ЕЖК ("една жена каза").
Не виждам голям проблем да се обадиш на Йордан Евтимов и поне да отбележиш "той се притесни", "отрече", "изсмя се и каза, че твърдението е налудничаво".
Също така е добре и Милен Русков да го потвърди някъде, а не да остане в сферата на "Райна не ме е разбрала".

Изумявам се от начините да се създават скандали у нас. Вече сме стигнали до там, че е достатъчно някой да каже нещо - и готово!

Анонимен каза...

А бе, като знам какво представлява този Йорданчо, това като че ли е най- малката свинщина, която може да извърши.

Unknown каза...

@ Вени

Райна за мен не е агенция "Една жена каза". Познавайки я - щом казва нещо толковао сериозно, аз вярвам, че е истина. Истина в смисъл - Милен Русков й е казал точно това.

Следващ е въпросът за първоизточника - Милен Русков, когото нямам честта да познавам. Но нека изчакаме, може би той ще се изкаже публично.

Unknown каза...

ма верно, господин Марковски мен ли нарича агенция "една жена каза"?

интересното е, че Милен Русков още не ми е отговорил. той не виси много в мрежата, нито много общува офлайн, но няма да ми избяга %) нищо чудно да бъде инструктиран междувременно. вече всичко очаквам.
това с Хеликон не може да се сравни по извратеност с изнудването на раково болни, но точно мизерността му буди потрес. това което трябва да носи престиж се превръща в повод за срам.

Unknown каза...

Милен Русков ми отговори. форварднах ти кореспонденцията ни. потрес.

Анонимен каза...

Чета Ви с интерес и чакам с нетърпение да напишете какво мислите за Голямото четене. Аз съм убедена, че списъкът "top 100" е обработван допълнително и или това не е истинската класация или гласувалите са толкова малко, че се е отразило върху качеството й.
Няма да изпадам в подробности, но според мене има някакво противоречие в така показаната класация.
М.